Ćwiczenie 1. | Powtórz każde usłyszane słowo, zwracając uwagę na krótkie 'i'. Wiederhole jedes Wort! Achte auf das kurze 'i'! |
|||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
das Zimmer (pokój), das Gebirge (góry), das Kissen (poduszka), der Ring (pierścionek), die Birne (gruszka), der Tisch (stół), die Mitte (środek), die Tinte (atrament), wissen (wiedzieć), bitten (prosić)
|
||||||||||||||||||||||||||||
Ćwiczenie 2. | Powtórz każde usłyszane słowo, zwracając uwagę na długie 'i'. Wiederhole jedes Wort! Achte auf das lange 'i'! |
|||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
i: der/das Liter (litr), das* Berlin (Berlin), wir (my)
*Uwaga! Wszystkie nazwy miast są rodzaju nijakiego. Podczas mówienia o miastach nie używa się jednak na ogół rodzajnika. Czytaj więcej... |
||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Ćwiczenie 3. | Przyporządkuj wyrazy do grupy krótkich i długich samogłosek. Ordne die Wörter den passenden Gruppen der kurzen oder langen Vokale zu. |
|||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Ćwiczenie 4. | Różnica w wymowie i znaczeniu. Rozróżnij krótkie i długie głoski. Unterschied in der Aussprache und Bedeutung. Unterscheide kurze und lange Vokale. |
|||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Ćwiczenie 5. | Posłuchaj zdania, a następnie powtórz je po lektorze. Lausche den Sätzen und wiederhole sie dann. |
|||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Ivan ist vier und Irene ist vierzig.
|
||||||||||||||||||||||||||||
UWAGA! | Wyrazy jednosylabowe Wyrazy jednosylabowe zakończone na spółgłoskę czytamy na ogół długo. |
|||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Długo [i:]: mir (mi), dir (tobie), wir (my), ihr (wy)
|